.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جمعيت ايران در 2050، 100.2 ميليون نفر

براساس گزارش وضعيت جمعيت جهان در سال 2008 ميلادي كه توسط صندوق جمعيت سازمان ملل متحد (UNFPA) تهيه شده است، تخمين زده مي‌شود، جمعيت ايران در سال 2050 ميلادي به 100.2ميليون نفر برسد.

به گزارش خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق اين گزارش، جمعيت كل ايران در سال 2008 ميلادي، 72.2ميليون نفر و همچنين ميانگين نرخ تولد كشور در سال 2005 تا 2010 ميلادي، 1.4 درصد باشد.

بر پايه اين گزارش، 69 درصد جمعيت ايران در سال 2008 ميلادي را جمعيت شهري تشكيل مي‌دهند. از سوي ديگر، نرخ رشد جمعيت شهري در سال‌هاي 2005 تا2010 ميلادي، 2.1 ميليون نفر عنوان شده است.

اين گزارش مي‌افزايد: در سال 2008 ميلادي ميزان جمعيت ايران تقسيم بر هر هكتار زمين زراعي و حاصلخيز، 0.9 است. همچنين نرخ كل زاد و ولد 2.02ميليون نفر در همين سال خواهد بود. همچنين نرخ مرگ و مير كودكان زير پنج سال ذكور 35 نفر است كه اين رقم در مورد جنس مونث به 34 نفر مي‌رسد.

از سوي ديگر، تولد با توجه به مراقبت‌هاي حرفه‌اي بهداشتي در سال 2008، 97 درصد عنوان شده است.

در اين گزارش با اشاره به هزينه سرانه دانش‌آموزان دبستاني از توليد ناخالص ملي كه 9.7 درصد، آمده است: هزينه سرانه بهداشت عمومي از توليد ناخالص ملي 4/4 درصد و كمك‌هاي مردمي از كشورهاي خارجي، 503/3 هزار دلار آمريكا تخمين زده مي‌شود.

سرانه مصرف انرژي از ديگر موارد عنوان شده در اين گزارش است كه 2.352 و دسترسي به منابع آب شرب آشاميدني 94 و سرانه توليد ناخلص ملي 9.800 هزار دلار ذكر شده است.

به گزارش ايسنا، براساس گزارش وضعيت جمعيت جهان در سال 2008كه توسط صندوق جمعيت سازمان ملل متحد(UNFPA) تهيه شده است، راهبردها و تدابير مربوط به توسعه كه با رويکرد فرهنگي

برنامه‌ريزي شده باشند، مي‌توانند آداب و رسوم مضري را كه بر عليه زنان وجود دارد، كاهش داده و حقوق بشر را كه شامل تساوي حقوق جنسيتي و قدرت بخشيدن به زنان مي‌شود، ترويج كنند.

در اين گزارش با عنوان« رسيدن به زمينه‌اي مشترك: فرهنگ، جنسيت و حقوق بشر» كه امروز در جها ن ارئه شده، آمده است: فرهنگ، جزئي اصلي از توسعه موفق در كشورهاي فقير به شمار مي‌رود و بايد در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي توسعه گنجانده شود.

اين گزارش كه با شصتمين سالگرد صدور اعلاميه جهاني حقوق بشر همزمان است، بر اين مفهوم تكيه دارد كه چارچوب حقوق بشر درسطح بين‌الملل، داراي اعتباري جهاني است. حقوق بشر ارزش‌هايي را در بر دارد كه در تمامي فرهنگ‌ها مشترك است و علاوه بر تك تك افراد، از گروه‌ها نيز حمايت مي‌كند.

همچنين اين گزارش، بر شيوه‌هايي با رويکرد فرهنگي جهت دستيابي به توسعه و ترويج حقوق بشر به طور كلي و حقوق زنان به طور خاص تأکيد دارد.

ثريا احمد عبيد ـ مدير اجرايي صندوق جمعيت ملل متحد ـ مي‌گويد " حقوق بشر وظيفه تمام انسان‌هاست و شيوه‌هايي با رويکرد فرهنگي و درك اين مفهوم، بايد مشغله هر كسي باشد."

شيوه‌هاي با رويکرد فرهنگي نيازمند جريان فرهنگي است و آشنايي با چگونگي كاركرد، عملكرد فرهنگ‌ها و اين كه چگونه بايد با آن‌ها كار كرد را شامل مي‌شود.

بنابر پيشنهاد اين گزارش، مشاركت‌ها، به عنوان مثال ميان صندوق جمعيت و سازمان‌ها، نهادها و رهبران اجتماعي، مي‌تواند خط مشي‌هاي مفيد و موثري را جهت توسعه حقوق بشر و پايان دادن به سوءاستفاده و تجاوز به آن مانند قطع يا ناقص كردن اعضاي تناسلي زنان به وجود آورد.

شيوه‌هاي با رويکرد فرهنگي در جستجوي راه حل‌هاي خلاقي هستند كه در ميان فرهنگ‌ها بوجودآمده و با آن‌ها كار كرده است.

عبيد خاطرنشان كرد: جوامع ناگزيرند كه به ارزش‌ها و آداب و رسوم فرهنگي خود نگاهي انداخته و مشخص كنند كه آيا اين آداب مانع تحقق حقوق بشر يا پيشرفت آن شده است. سپس قادر خواهند بود، عوامل منفي را تغيير داده و عوامل مثبت را تقويت كنند.

اين گزارش مي‌افزايد: وضعيت جمعيت جهان هشدار مي‌دهد كه حساسيت نسبت به مسائل فرهنگي و پرداختن به آن، به معني قبول آداب و رسوم مضر سنتي يا راهي مجاز براي سوءاستفاده از حقوق بشر نيست، بلکه تا حد زيادي از اين مفاهيم دور است.

آداب و رسومي كه حقوق بشر را نقض مي‌كنند، در تمامي فرهنگ‌ها يافت مي‌شوند. پذيرفتن حقايق فرهنگي مي‌تواند مؤثرترين راه‌ها براي مبارزه با عادات مضر فرهنگي و تقويت و تحكيم عادات مفيد را آشكار كنند.

اين گزارش نشان مي‌دهد: علي رغم اعلاميه‌ها و تأكيدهاي فراوان در حمايت از حقوق زنان، نابرابري جنسيتي همچنان به صورت گسترده و عميقي در بسياري از فرهنگ‌ها وجود دارد.

مناسبات اجباري قدرت، زمينه آداب و رسومي نظير ازدواج كودكان كه يك علت عمده زخم زايمان و مرگ در اثر زايمان است و قطع يا نقص آلت تناسلي زنان را فراهم مي آورد. با اين كه قوانين مخالف چنين رفتارهايي هستند، اين رسوم و ساير آداب مضر در بسياري از كشورها همچنان ادامه دارد.

ممكن است كه زنان با اين باور كه آن رسوم از فرزندان يا خود آن‌ها محافظت مي‌كند، از اين رسوم حمايت كنند.

بنابراين گزارش، شيوه صندوق جمعيت ملل متحد مشوق تغيير و تحول از درون است. اين صندوق با دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد گوناگون محلي به واسطه يك "ذره‌بين فرهنگ" كار مي‌كند.

عبيد مي‌گويد:" در درون هر فرهنگي،‌ كساني هستند كه با آداب و رسوم مضر فرهنگي مخالفند. تجربه ما نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم براي ايجاد تحول فرهنگي به منظور حمايت از حقوق بشر، با اين افراد همكاري نزديك داشته باشيم."

اين گزارش، بر اهميت به كارگيري شيوه‌اي كه نسبت به مسائل فرهنگي حساس باشد، نه تنها در مورد توسعه بلكه، در زمينه فعاليت‌هاي بشر دوستانه، تأكيد مي‌كند.

اين گزارش همچنين تأكيد مي‌كند: كمك‌هاي بشردوستانه بايد در زمان تعارضات و جنگ‌ها، از هرگونه پيشرفتي كه زنان در زمينه برابري جنسيتي از جمله سلامت، بهداشت و حقوق باروري به دست آورده‌اند، حمايت كنند.

توصيف زنان به عنوان قربانيان و مردان به عنوان متجاوزان، باعث مي‌شود حقايق فرهنگي و مسئوليت‌هاي گوناگوني را كه زنان در زمان جنگ به دوش مي‌كشند نظير گردانندگان زندگي، نان آوران، محافظان و مبارزان، ناديده گرفته شود.

بر پايه اين گزارش، شيوه‌هاي با رويکرد فرهنگي جهت دستيابي به اهداف توسعه هزاره، از جمله هدف شماره پنج، بهبود بهداشت باروري، ضروري هستند.

عبيد معتقد است: " سالم بودن در طول چرخه زندگي، پيش از بارداري، طي بارداري و پس از آن، يك حق انساني است."

اين گزارش در پايان نتيجه مي‌گيرد: تجزيه و تحليل سلايق و انتخاب‌هاي مردم، در شرايط داخلي و زمينه‌هاي فرهنگي آن‌ها، پيش شرطي براي سياست‌ها و خط مشي‌هاي بهتر توسعه است.

عبيد عنوان مي‌كند: " فرهنگ‌ها تغيير مي‌كنند، به سوي بهتر يا بدتر شدن، در شرايط خوب و بد. اين گزارش درباره ترويج حقوق بشر در هرگونه شرايطي است."

وي خاطر نشان كرد:" فرهنگ ديواري نيست كه بايد فرو بريزد. پنجره‌اي است براي اين كه از خلال آن بنگريم و دري است كه بايد براي پيشرفت بيشتر حقوق بشر بگشاييم."

به گزارش ايسنا، صندوق جمعيت سازمان ملل متحد (UNFPA)، نماينده بين‌المللي توسعه است كه حقوق هر زن، مرد و كودك را براي برخورداري از يك زندگي سالم و داراي فرصت‌هاي برابر، توسعه مي‌دهد.

اين صندوق در زمينه استفاده از اطلاعات جمعيتي جهت سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به كاهش فقر و اطمينان از اين كه هر بارداري خودخواسته؛ هر تولد امن و بي خطر؛ هر جوان رها از اچ آي وي ايدز است و با هر دختر و زني با احترام رفتار مي‌شود، از كشورها حمايت مي‌كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.084 seconds.